standard pembelajaran.
Standard Kandungan
|
Standard Pembelajaran
|
Penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai. |
Satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan. |
KBSR VS KSSR
KBSR (1983-2010)
|
KSSR (bermula 2011)
|
REKA BENTUK KURIKULUM
Linear berasaskan 3 Bidang:
·
Komunikasi
·
Manusia dan Alam
Kelilingnya
·
Perkembangan Diri
Individu
|
REKA
BENTUK KURIKULUM
Modular
berasaskan 6 Tunjang:
·
Komunikasi
·
Kerohanian,Sikap & Nilai
·
Kemanusiaan
·
Perkembangan Fizikal &
Estetika
·
Sains dan Teknologi
·
Keterampilan Diri
|
BAHAN
KURIKULUM
·
Sukatan Pelajaran
|
BAHAN KURIKULUM
·
Dokumen Standard
Kurikulum
|
ORGANISASI
KURIKULUM
Tahap 1 (Tahun
1, 2 & 3) dan
·
Mata pelajaran Teras,
Wajib & Tambahan
Tahap II
(Tahun 4, 5 & 6)
·
Mata pelajaran Teras,
Wajib & Tambahan
|
ORGANISASI
KURIKULUM
Tahap 1 (Tahun 1, 2 & 3)
·
Modul Teras Asas, Modul
Teras Tema & Modul Elektif.
Tahap II (Tahun 4, 5 & 6)
·
Mata pelajaran Teras &
Elektif
|
FOKUS
3M
(Membaca, Menulis dan Mengira)
|
FOKUS
4M
(Membaca, Menulis Mengira dan Menaakul).
|
Elemen
Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif
|
Elemen
Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Maklumat & Komunikasi
(TMK) secara eksplisit.
|
STANDARD PRESTASI
(Performance Standard)
6
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
dengan Beradab Mithali
|
|
5
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
dengan Beradab Terpuji
|
|
4
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
dengan Beradab
|
|
3
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
Asas
|
2
|
Tahu dan Faham
|
|
1
|
Tahu
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan