PROGRAM PEMULIHAN KHAS
PENGENALAN
Program
Pemulihan Khas telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) semenjak tahun 1960an bagi
membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah khusus dalam
pembelajaran iaitu menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira ( 3M
).
Pada tahun 1983, sistem
pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR).
Kurikulum baru ini merupakan satu usaha untuk kembali semula kepada asas
pendidikan dengan memberi fokus kepada 3M dan murid-murid yang tidak
menguasainya dibantu melalui Program Pemulihan Khas. Pengajaran dan
pembelajaran pada Tahap 1 (Tahun 1-3) akan membolehkan guru-guru mengenalpasti murid-murid
yang mempunyai masalah penguasaan asas 3M. Seterusnya pihak sekolah berusaha
menyediakan Program Pemulihan Khas bagi mengatasi masalah penguasaan asas 3M.
Fokus ke arah membasmi
masalah 3M ini turut termaktub di dalam teras ketiga : Memperkasakan Sekolah
Kebangsaan dan teras keempat : Merapatkan Jurang Pendidikan dalam Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006–2010 . Melalui kedua-dua teras ini, beberapa
pelan tindakan dirancang untuk memastikan murid-murid menguasai kemahiran asas
3M pada tahap 1. KPM akan memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan menaik
taraf kelas pemulihan dan menyediakan guru pemulihan khas terlatih yang
mencukupi termasuk di Sekolah kurang Murid
(SKM).
Definisi
Definisi Program
Pemulihan Khas
“Satu program pendidikan
disediakan untuk murid yang mengalami masalah
dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan
oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.”
Definisi Murid Pemulihan
Khas
“Murid yang menghadapi
kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor
persekitaran dan bukan kognitif”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan