Refleksi adalah aktiviti penting di mana seseorang
individu mengingat kembali pengalaman yang telah lalu,memikir-mikir dan
mempertimbangkan serta membuat sesuatu penilaian. Refleksi dalam konteks
pembelajaran adalah satu istilah umum, merujuk kepada aktiviti-aktiviti
intelektual dan afektif, di mana seseorang individu melibatkan diri meneroka
pengalaman-pengalaman mereka bagi memperoleh kefahaman dan penghayatan baru.
(Bound
et al. 1985)
Tujuan Refleksi
·
Mentafsir
kemahiran mengajar sendiri dan mempertingkatkannya
·
Menilai sesuatu
strategi pengajaran dan bahan-bahan pengajaran yang digunakan.
·
Menganalisis
nilai-nilai pendidikan yang menjadi asas
amalan pengajaran
·
Terus menerus
mengkaji dan menjelaskan pegangan dan nilai peribadi berkaitan pendidikan.
·
Mencuba membina
satu penjelasan tentang murid,interaksi bilik darjah serta proses-proses
P&P.
(David Frost 1993)
Mikropengajaran pula menurut
Mok Soon Sang (2008), pengajaran mikro ialah suatu teknik pengajaran dalam masa
lima hingga lima belas minit untuk mengajar suatu kemahiran pelajaran bagi guru
pelatih,biasanya terdiri daripada lima hingga sepuluh orang sahaja. Menurut
Sharifah Alwiah (1986), pengajaran mikro merupakan satu teknik pengajaran untuk
meningkatkan kemahiran pengajaran guru dalam aspek-aspek tertentu seperti set
induksi atau motivasi, penyoalan, variasi rangsangan, pengunaan papan kapur, alat
bantuan mengajar, pengukuhan dan lain-lain.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan